2008-10-27
Från ord och textlänkar till visuellt godis på webben
Det går mode i allt! Men visst är det intressant att kunna se förändringar med egna ögon! Mikael hos Webmastern.se pekar på en intressant artikel. Där kan vi se skärmbilder av välkända bloggar för ett antal år sedan och hur de ser ut idag. Skillnaden är mycket påtaglig. Tidigare var det ordet som gällde och massor med textlänkar. Idag är det bilder som leder in till artiklar och fullt av loggor till sponsorer och reklambilder som fångar uppmärksamheten. De webbsajter som tjänar som exempel är välkända bloggar som brukar få utmärkelsen Webby Award varje år för bästa blogg i sitt segment - t ex Gizmodo, Engadget, BoingBoing,
Förändringen mot mer bilder på webben är kanske inte så oväntad. Många större bloggar finansieras av sponsorer som vill synas med sina loggor. Ökad bandbredd och snabbare uppkopplingar gör det idag möjligt att visa massor med bilder. Datorskärmarna hos oss datoranvändare är större och mer tillåtande när det gäller att visa färgbilder än tidigare.
Visst kan all reklam vara störande! Vi måste lära oss att fokusera på innehållet. Eller använda RSS-läsare som skalar bort det mesta av reklamen. Men det är inte givet vad som är bästa balans mellan text och bild.
Förändringen mot mer bilder på webben är kanske inte så oväntad. Många större bloggar finansieras av sponsorer som vill synas med sina loggor. Ökad bandbredd och snabbare uppkopplingar gör det idag möjligt att visa massor med bilder. Datorskärmarna hos oss datoranvändare är större och mer tillåtande när det gäller att visa färgbilder än tidigare.
Visst kan all reklam vara störande! Vi måste lära oss att fokusera på innehållet. Eller använda RSS-läsare som skalar bort det mesta av reklamen. Men det är inte givet vad som är bästa balans mellan text och bild.
Etiketter: blogg, bloggar, surftips, webb design, webbförändring, Webby Award