Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

2010-09-11

 

Lär dig IT med utmärkta gratistjänsten PIM på nätet!

PIM från SkolverketIT-tips Det har blivit höst och gråväder och många planerar vad de ska göra under vinterhalvåret. Många IT-intresserade inser att det hela tiden kommer nytt som kan göra det enklare och roligare att använda datorn.

Men hur hittar jag svenskt självstudiematerial på nätet, som innebär att jag kan ägna mig åt att testa och lära, när jag har tid och lust?

Känn dig välkommen till PIM och se PIMs introduktionsvideo! PIM är en förkortning av Fördjupa din praktiska IT och mediekompetens. PIM innehåller massor och åter massor med avsnitt för IT-novisen om hur man använder datorn, men också för den som vill gå vidare och lära sig om foto, bildbehandling, video- och ljudinspelning och mycket annat. Här finns ett mycket stort antal instruktionsvideos, där man kan höra och se hur man gör, vilket underlättar speciellt om man sitter ensam hemma och vill lära sig nytt. Alla avsnitt i den här innehållsförteckningen som har bokstäven F innehåller en instruktionsvideo.

Smakprov på innehållet
• Avdelning Att söka på internet (med 5 videofilmer)
• Grundläggande om Windows - bl a fönsterhantering, filer och mappar, 5 videofilmer
• Skriva på datorn med MS Word, men också bl a att skriva med gratisprogrammet Writer hos OpenOffice (9 videofilmer)
• Foto och bildhantering - Instruktionsfilmer (20 stycken) hur man använder gratisprogrammet PhotoFiltre
• Ljudinspelningar med gratisprogrammet Audacity ( 8 instruktionsvideor)
• Videofilmning med digitalkamera (4 instruktionsvideor) med videoredigering i MovieMaker eller iMovie (för Mac)
• Presentationer med Microsofts PowerPoint, PhotoStory samt OpenOffice Impress (17 instruktionsvideor)

PIM har utvecklats för att lärare ska kunna använda IT i skolan och underlätta lärandet för eleverna. Men PIM ligger öppet tillgänglig på Internet för oss alla och jag tycker definitivt att du ska titta in och undersöka om du kan hitta guldkorn här. Det har jag gjort och många med mig!

Det har gått knappt ett år sedan jag senast presenterade PIM i Surftips - Seniorer. Läs gärna vad jag tyckte var utmärkt i tidigare versioner!
PIM - Bli IT-kunnig!
PIM - Skapa foton med suverän guidning
Tips för dig som vill lära dig IT
Gratis självstudiematerial för alla IT-hungriga - PIM!
Missa inte Nya PIM! - Nu ännu bättre gratisutbildning på webben

Etiketter: , , , , , , ,



|

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours? Listed on Blogwise

#blog-pager-newer-link { float: $startSide; } #blog-pager-older-link { float: $endSide; } #blog-pager { text-align: center; } .clear { clear: both; } .widget-content { margin-top: 0.5em; } /** Tweaks for layout editor preview */ body#layout #outer-wrapper { margin-top: 0; } body#layout #main, body#layout #sidebar { margin-top: 10px; padding-top: 0; } ]]>
Site Feed

| Utbildningstips