Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

2007-12-21

 

Storleken har ingen betydelse!!

Prestandejämförelse mellan MacPlus från 1986 och AMD Dual Core från 2007 Vi tjusas av gamla veteranbilar! Men hur är det med gamla datorer? Jag har en kär samling Appledatorer som samlar damm på hyllorna sedan 1985 och som det är svårt att skiljas från - de har gett mig så mycket arbetsglädje. Det är bara en hårddisk som har lagt av och behövt bytas ut - inga fler problem under alla dessa år, vilket verkligen uppskattas, eftersom jag inte är tekniskt kunnig. Med Macdatorerna behöver man bara plocka ut datorn ur kartongen, ladda in operativsystemet och så är man igång snabbt och kan vara produktiv.

Prestandajämförelse i MS Word mellan MacPlus från 1986 och AMD Dual Core från 2007 Nu fick jag syn på en artikel i MacWorld och kunde inte tro mina ögon. En Mac Plus-dator från 1986 med operativsystem från den tiden jämförs med en AMD Athlon 64 X2 (dubbelkärnig) från 2007. Vissa uppgifter i MS Word och MS Excel skulle utföras i testet. Alla jämförelsetabellerna finns i originalartikeln (på eng), och testet finns i MacWorlds artikel.

Vem hade trott att lilla Mac Plus från 1986 kunde vinna över kraftfulla AMD Athlon i fler än hälften av uppgifterna - men så blev faktiskt testresultatet! Titta bara på de enorma skillnaderna i kapacitet:
Mac Plus processor om 8 MHz mot AMDs på 2 x 2.4 GHz
Mac Plus internminne om 4 MB mot AMD-datorns 1,024 MB
Mac Plus hårddisk med 40 MB utrymme mot AMD-datorns på 120 GB.


Slutsatsen i artikeln - att produktiviteten inte har ökat ett dugg på de senaste 21 åren - är ju en sanning med modifikation. Med kraftfullare datorer har vi fått möjlighet att göra så mycket mer med datorn och ute på internet. Även om det kliar i fingrarna att plocka fram min museala Mac Plus så väntar jag med det. Men vissa uppgifter kan allt de gamla trotjänarna få genomföra framgent.

Missa inte den här videon från Apple 1984, som introduceras av den unge och omåttligt stolte Steve Jobs (9 min).




Nu vet vi hur historien skall skrivas. Windows blev oerhört framgångrikt men omhuldas samtidigt av virusmakare. Själv är jag väldigt nöjd med min lätta bärbara MacBook med Intelprocessor, som också kan köra Windows och till och med är snabbare på det än vissa PC-datorer. Jag håller mig till den utmärkta Mac-programvaran som följer med när datorn levereras och som ingår i priset. Under alla år har jag helt sluppit virus. Sedan kompletterar jag med alla de webbapplikationer som man idag kan använda gratis och utrusta sitt hemmakontor med. Storspelare är jag inte och behöver därför inte en Windowsdator.

Bildkälla: HubPages

Länk Nyckelord: , , , ,


|

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours? Listed on Blogwise

#blog-pager-newer-link { float: $startSide; } #blog-pager-older-link { float: $endSide; } #blog-pager { text-align: center; } .clear { clear: both; } .widget-content { margin-top: 0.5em; } /** Tweaks for layout editor preview */ body#layout #outer-wrapper { margin-top: 0; } body#layout #main, body#layout #sidebar { margin-top: 10px; padding-top: 0; } ]]>
Site Feed

| Utbildningstips