2004-09-19
Lidingös interaktiva onlinetjänst Fråga Malin
I flera utvärderingsrapporter av 24-timmarsmyndigheten på sistone tar man upp att det saknas nya interaktiva tjänster i myndighetsportalerna. Eva Fernvall är t ex kritisk mot att det utvecklats så litet nytt.
Hur kan då en interaktiv onlinetjänst se ut? Titta på Fråga Malin på Lidingö stads hemsida! Som Lidingöbo ville jag veta var och när jag kan simma på ön och fick ett snabbt och mycket utförligt svar. Tack för det, Malin!
Lidingö stad använder sig av en tjänst, Doris, som utvecklats av företagetHumany De har själva en webbassistent, Amanda. Men jag föredrar det utförande som Lidingö har valt med hjälpsamma, alltid lika vänliga Malin.
Så här beskriver Humany sin e-tjänst:
"Servicelösningar baserade på naturlig språkförståelse.
Vår plattform är ett service- och CRM-system utvecklat av ingenjörer, språkvetare och användbarhetsspecialister. Detta samarbete gör att vi kan erbjuda produkter som kombinerar teknikens effektivitet med det mänskliga uttryckssättet. Plattformen består av marknadens mest avancerade språkmotor, ett användarvänligt gränssnitt och ett statistiskt analysverktyg."
Det finns mer intressant att läsa på Humanys hemsida om det här avancerade verktyget.
Besök också det fina Lidingöbiblioteket på webben! - Det är det första bibliotek i Sverige som det då nybildade SeniorNet Sweden började samarbeta med för drygt fem år sedan och som fortfarande har ett utmärkt samarbete med SNS på måndagar och fredagar, när IT-sugna seniorer snabbt kommer igång med sin datoranvändning vid de 8 datorerna. När Lidingö stad för några år sedan tog fram sin nya hemsida deltog SeniorNet Lidingö med synpunkter ur ett senioranvändarperspektiv.
"Lidingö först i världen med bokautomat" hörde vi nyligen i pressen och på TV-nyheterna. SeniorNet Lidingö kommer nu att vara med om att testa ut denna världsunika bokomat, som kommer att presenteras på bokmässan i Göteborg nästa vecka.
Hur kan då en interaktiv onlinetjänst se ut? Titta på Fråga Malin på Lidingö stads hemsida! Som Lidingöbo ville jag veta var och när jag kan simma på ön och fick ett snabbt och mycket utförligt svar. Tack för det, Malin!
Lidingö stad använder sig av en tjänst, Doris, som utvecklats av företagetHumany De har själva en webbassistent, Amanda. Men jag föredrar det utförande som Lidingö har valt med hjälpsamma, alltid lika vänliga Malin.
Så här beskriver Humany sin e-tjänst:
"Servicelösningar baserade på naturlig språkförståelse.
Vår plattform är ett service- och CRM-system utvecklat av ingenjörer, språkvetare och användbarhetsspecialister. Detta samarbete gör att vi kan erbjuda produkter som kombinerar teknikens effektivitet med det mänskliga uttryckssättet. Plattformen består av marknadens mest avancerade språkmotor, ett användarvänligt gränssnitt och ett statistiskt analysverktyg."
Det finns mer intressant att läsa på Humanys hemsida om det här avancerade verktyget.
Besök också det fina Lidingöbiblioteket på webben! - Det är det första bibliotek i Sverige som det då nybildade SeniorNet Sweden började samarbeta med för drygt fem år sedan och som fortfarande har ett utmärkt samarbete med SNS på måndagar och fredagar, när IT-sugna seniorer snabbt kommer igång med sin datoranvändning vid de 8 datorerna. När Lidingö stad för några år sedan tog fram sin nya hemsida deltog SeniorNet Lidingö med synpunkter ur ett senioranvändarperspektiv.
"Lidingö först i världen med bokautomat" hörde vi nyligen i pressen och på TV-nyheterna. SeniorNet Lidingö kommer nu att vara med om att testa ut denna världsunika bokomat, som kommer att presenteras på bokmässan i Göteborg nästa vecka.