Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

2006-04-28

 

Mobilväljaren

Hur tänker du när du skall köpa en ny mobil? Den får inte kosta mer än xx kronor. Och så skall den vara lätt, eftersom jag alltid vill ha den med mig. Sedan kan det ju vara trevligt att lyssna på radio, när jag är ute och går i naturen. Och varför inte ta med en talbok som jag kan ladda ner i mp3-format! Och det är ju klart, den första blåsippan vore det ju fantastiskt att kunna skicka till barnbarnen. De har kanske inte sett sådana växa i naturen.

Men vad skall jag då välja för mobil? Kommer de i affären att ge mig bra råd fast jag är vithårig? Det hjälper ju knappast att vara äldre kvinna när man är IT-kund.

Inga problem längre! Nu har IT-tekniken gett oss utmärkta möjligheter. Vi som tycker om att leta på internet - och snabbt finna vad vi söker.

Jag hittade på den norska dinside.no en mobilväljare som ger fantastiska möjligheter. Man ställer bl a in maxpris som man kan tänka sig, maxvikt på mobilen, om den skall vara 3G, om den skall vara utrustad med kamera eller radio. För varje ny funktion som man lägger till begränsas urvalet av mobilfoton att välja bland. Från början är utbudet stort.

Mer åskådligt än så här kan det knappast bli. Det är väldigt skönt att i lugn och ro kunna sitta hemma och pröva olika kombinationer innan man travar iväg till affären och köper sin mobiltelefon.

En liknande tjänst Biglandscape har fått Stockholms stads uppfinnarstipendium nyligen. Inwarehouse använder produktlandskapet för digitalkameror, men tjänsten är ännu inte lika enkel som den norska mobilväljaren.

Utvecklingen går mot enkelhet och bättre funktionalitet. Vi konsumenter har allt att vinna!

Nyckelord: ,

Textkällor: Seniornett Norge; InternetWorld, nr 4, 2006


|

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours? Listed on Blogwise

#blog-pager-newer-link { float: $startSide; } #blog-pager-older-link { float: $endSide; } #blog-pager { text-align: center; } .clear { clear: both; } .widget-content { margin-top: 0.5em; } /** Tweaks for layout editor preview */ body#layout #outer-wrapper { margin-top: 0; } body#layout #main, body#layout #sidebar { margin-top: 10px; padding-top: 0; } ]]>
Site Feed

| Utbildningstips